japcsifan
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Testvreink

    

 

 
Szmll
Induls: 2007-10-15
 
Zene
 
Egrkvet
 
Naptr/ra
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Boa
 
Ayumi Hamasaki
 
JPop

1. A jazz-korszak s az enka:

Van a japnoknak egy nagyon furcsa kpessgk. A ms orszgokbl, kultkrbl szrmaz hatsokat olyan termszetessggel tudjk beolvasztani a sajt kultrjukba, hogy az egyltaln nem tnik idegennek az j, az eredetitl nagyon klnbz kzegben. Az idegen hatsokat ltalban elszr egy-az-egyben veszik t, majd idvel elkezdik a maguk szjze szerint alaktani, ms hatsokal sszegyrni s vgl kihoznak belle valami teljesen j s izgalmas elegyet.

Ez a kpessg volt a msodik vilghbor utni gyors felvirgzs egyik mozgatrugja s rszben ennek kvetkeztben vlt Japn a technikai halads egyik fellegvrv, elg ha csak a walkman jlismert esetre gondolunk, ami mr ltez, nyugatrl tvett technikn alapult, de ezt nekik sikerlt gy jragondolniuk, hogy a vgeredmny valami forradalmian j dolog lett. Ez a jellegzetessg az orszg huszadik szzadi zenei kultrjnak is az egyik legfbb mozgatrugja. Ha vgignzk a mai japn zenei sznteren, azt az ltalnos kpet kapjuk, hogy a zenk gyakorlatilag kvtel nlkl nyugati mintkon alapulnak. Szinte minden ltez mfaj megtallhat itt is s szinvonalban a legtbbszr knnyedn tudjk hozni a nyugati szintet, azonban ami igazn izgalmass teszi a dolgokat, az az, hogy szmtalan olyan mutci is kialakult, amihez hasonlt sem tallunk mshol. Japn zenei szempontbl gyakorlatilag gy mkdik mint egy nagy olvaszttgely, ahova minden zene befolyik a vilg klnbz orszgaibl s a szmtalan klnbz alkotelem keveredsbl idnknt olyan j dolgok szletnek, melyek mshol nem alakulhattak volna ki. A legizgalmasabb zenk j rsze persze itt is elssorban a fggetlen, underground eladktl szrmazik, de egyrszt ezek kzl tbb idvel maga is a mainstream rszv vlt (mint pldul az egyik legklnlegesebb sznfoltnak szmt Shibuya-kei irnyzat), msrszt a fvonalbeli, a producerek s nagy lemezcgek ltal tmogatott eladk is elrukkoltak szmtalan izgalmasabbnl izgalmasabb produkcival az vtizedek sorn. Albbiakban a japn mainstream zeneipar huszadik szzadi alakulst tekintjk t, azon bell is elssorban a pop-zenket, valamint azt, hogy hogyan vlt az orszg a vilg msodik legnagyobb s messze legvltozatosabb zenei piacv. Habr a Japnban idnknt "idol-music"-knt emlegetett JPop s a mai vgtelenl vltozatos zenei szntr kzvetlen gykerei a 70es vekig nylnak vissza, az elzmnyek sokkal korbban keresendk.

A jazz-korszak

A szzadeleji Japn furcsa, kicsit identitszavaros vilgig kell visszasnunk... az orszg ekkoriban nyitott egyre inkbb a nyugat fel s lelte keblre a szmra egzotikusan j kultrt, tvve rengeteg dolgot, mikzben ms terleteken szigoran ktttk magukat a tradicikhoz. A nagyvrosokban tmegvel bukkantak fel az ltnys, staplcs riemberek, mg a hlgyek tbbnyire tovbbra is kimonban s fapapucsban szaladtak dolguk utn. Japn az 1800as vek vgn kezdett nyitni nyugat fel s az egyb kultrlis hatsokkal egytt a nyugati zene is lassan begyrztt az orszgba. Megjelentek a katonai s a fvs zenekarok, valamint a klasszikus-zene azonban az els igazi ttrs az 1920as vek krnykn trtnt.

Ebben az idben tombolt Amerikban a jazz-korszak s nhny fiatal zensz s mvsz akiket amerikai kiruccansaik alkalmval teljesen magval ragadott az izgalmas, soha nem hallott zene s a krltte kialakult szubkultra, visszavitte azt magval Japnba. Miutn gramofon-lemezekkel az Empress of Japan gzhajmegpakolva hazartek, megalaktottk sajt zenekaraikat s ezzel elindtottak egy folyamatot, aminek hatsa messze tlntt legvadabb lmaikon. Eleinte csak kis helyi klubbokban jtszottak, valamint a Csendes-cen kontinenskzi gzsein, de ahogy fokozatosan npszerbb vlt Japnban is a jazz, egyre tbb zenekar, klub s a mfajt felkarol kiad tnt el a semmibl s sorra bukkantak fel a markns, sajtos stlussal rendelkez helyi tehetsgek, akiknek npszersge idvel mr tlszrnyalta az amerikai sztrokt is. A harmincas vek elejre mr a jazz volt a messze legnpszerbb zene a nagyvrosokban... termszetesen ez mg nem az utbbi vtizedekre jellemz, nagykznsg szmra nehezen emszthet free- vagy fzis jazz volt, hanem igazi vad tnczene, vidm kis dalocskkkal fszerezve. s termszetesen, mint a legtbb ksbb felbukkan irnyzatnak, a jazznek is a fvros, Toki volt a kzpontja.

Pezsgett a zenei let s a jazz valamint a zeneipar is rohamosan fejldtt, azonban a harmincas vek msodik felben kzbeszlt a politika. Az egyre ersd szlssges, nacionalista hatalom bezratta a kros nyugati cskevnynek bllyegzett klubbokat, mikzben meglehetsen ellentmondsos mdon a rdis propagandamsorok alatt jazz szlt alfest zeneknt. A hbor alatt gyakorlatilag meghalt a zenei let, ami maradt belle az pedig a nacionalista propaganda szolglatba lett lltva.

A japn jazz msodik fnykort az tvenes vekben, a vilghbor utni amerikai megszlls alatt lte. Ekkor hirtelen mindent jra elleptek a jazz-klubbok, meghvtk koncertezni Amerika l jazzlegandit, visszatrtek a hbor eltti idk nagyjai s  rengeteg fiatal tehetsg is felbukkant. Termszetesen ez nem csak valami nosztalgikus, a szzadeleji llapotokra visszatekint mozgalom volt, hanem az eladk, figyelemmel kvetve a nemzetkzi trendeket gyorsan behoztk az vtizedes lemaradst. Mikor a hatvanas vekben Brazlibl hdt tjra indult a bossa-nova, megjelentek a mfaj helyi kpviseli is s rvidesen a brokat s a lemezeladsi listkat is elleptk az ellenlhatatlan szpsg, kzptemps bossa dalok. Azonban ez a klns hangulat, flbemsz, nagykznsg szmra is knnyedn eladhat almfaj szpen lassan beolvadt a tbbi akkori knnyzene kz s ez volt az utols alkalom amikor a jazz komolyabb hatssal tudott lenni a japn zenei letre. Furcsamd nemzetkzileg ppen ezutn kezdtek ismertt vlni az ottani jazzmuzsikusok s mind a mai napig jnhnyan vannak akiket a mfaj legjobbjai kztt tartanak szmon. Olyanoktl mint a szaxofonos Sadao Watanabe, vagy a zongorista Makoto Ozone a vilg brmely nagyobb lemezboltjban tallhatunk albumokat. Azonban a jazz rteg-zenv vlt, egyrszt mert egyre kisrletibb irnyokba haladt, msrszt pedig ekkorra rengeteg vetlytrsa akadt, melyek fokozatosan tvettk a helyet az eladsi listk ln.

Enka s kayokyoku

Egyetlen zenei irnyzat volt melynek npszersge a hbor utni vekben meghaladta a jazzt. Ez az 1910es vek derekn megjelent kayokyoku volt, ami a mai popzene snek tekinthet s eleinte taln a korabeli musicalekben elhangz dalokra hasonltott leginkbb. Az ekkoriban beindul lemezipar persze rcsapott a kellemes, knnyen nekelhet dalokra s a mfaj virgzsnak indult s ahogy tereblyesedett, gy vlt egyre vltozatosabb s megjelentek a klnbz alirnyzatai is.

A mfaj a hbor utn indult igazn virgzsnak s vlt egyre sokszinbb, ksznheten az orszgban az amerikai megszlls kvetkezmnyeknt mg a hbor elttinl is ersebben megjelen nyugati hatsoknak, ezen bell is leginkbb a rdi elterjedsnek s az amerikai katonknak sugrz Far East Network ad npszersgnek.

Kyu SakamotoNagyrszt ennek az adnak ksznheten ismerkedtek meg a japn fiatalok olyan stlusokkal mint a rockabilly, country, vagy ppen a korabeli eurpai tnczenk. A kayokyoku fejldsben mg a jazznl is sokkal inkbb megfigyelhet az a folyamat ami a japn knnyzenk ismertetjelv vlt, vagyis, hogy gy dolgoztk egybe a legklnbz nyugati stlusokat, hogy abbl valami teljesen jszer zenei vilg szletett. A kayokyoku dalok nha szomorks szerelmesdalok, nha vidm tnczenk, nha egy francia sanzonra emlkeztetneknek, nha pedig inkbb a jazz hatsa rezhet rajtuk, de mindig van egy nagyon jellegzetes, eltveszthetetlen hangzsuk ami mgis tipikusan japnn teszi ket. Ezek kzl a dalok kzl nhny zsin kvl is komoly sikert aratott. A legemlkezetesebb ilyen eset 1963-ban trtnt, amikor (a nyugaton csak Sukiyaki-dalknt ismert) 'ue wo muite aruko' Kyu Sakamoto eladsban a Billboard kislemezlistjnak lre kzdtte fel magt. Ehhez hasonl teljestmny azta sem sikerlt senkinek, habr volt mg nhny prblkozs (Ayumi Ishida 'Blue Light Yokohama' cm szmt pldul a magyar rdik is sokat jtszottk a hetvenes vek legelejn), azonban ezek mind egyszeri sikerek voltak csak s az emberek gyorsan jra elfeledkeztek arrl, hogy Japnban is kszlnek figyelemremlt zenk.

A kayokyoku eleinte furcsa szimbizisban fejldtt egy msik mfajjal, melynek habr gykerei jval korbbra nylnak vissza, a hbor eltti vektizedekben szinte teljesen egybeolvadt a kayokyoku-val, majd ksbb jra klnvlva lett a mind a mai napig egyik legnpszerbb japn zenei irnyzat. Ez a mfaj az orszg tradicionlis kultrjban gykerez, de attl igazbl mgis nagyon tvol ll enka.

Eredetileg az enka nekesek a politikusok ltal felbrelt dalnokok voltak a XIX. szzad vgn, akiket azrt fizettek, hogy propagandadalokat nekeljenek a vrosok utcit jrva. A dalok mind zeneileg, mind nekstlusban a tradcionlis npdalokhoz lltak kzel s egy id utn a politikai httr eltnt s az enkanekesek professzionlis utcai dalnokokk vltak. A kayokyoku megjelensekor az enkanekesek is bevettk ezeket a dalokat a repertorjukba, majd a lemezkiadk megersdse utn az utckrl egyre tbbszr trtek be a stdikba.

A kt mfaj egyre inkbb klcsnhatssal volt egymsra, majd vgl szinte teljesen  egybeolvadtak s gy vlt a kayokyoku a japn npzene s a mai popzene kztti sszekt lncszemm. Az enka igazi fnykort azonban a kayokyokuhoz hasonlan a  msodik vilghbor utn lte. Eleinte a kayokyoku-val egytt fejldve magba olvasztotta a szmtalan j nyugati hatst (sanzonok, olasz popdalok, latin ritmusok, stb.) majd az tvenes vek kzepn ezeket rszben meghagyva visszakanyarodott a tradicionlis gykerei irnyba s a koreai, valamint knai populris dalokbl is inspircit mertve kialakult a jellegzetes enka hangzs, melynek egyik legfbb ismertetjele a tradicionlis japn zenkben is gyakran hallhat, sajtos vibrcis nektechnika. Ugyanekkoriban vlt gyakorlatilag a mfaj egyenruhjv a hagyomnyos japn viselet, a kimono is. Azonban habr ekkortl kezdve mr rszben kln utakon fejldtt a kt mfaj, ezutn is jideig klcsnhatsban maradtak egymssal s pldul mg a hetvenes vek msodik felnek egyik legnpszerbb popblvnynak, Momoe Yamaguchi-nak jpr dalban is nagyon ersen rezhetek az enka hatsok.

Az enka mind zeneileg, mind szvegileg vgtelenl melanklikus mfaj. A szvegek egyrszt remnytelen, kudarcra tlt szerelmekrl, elvlsrl s lemondsrl szlnak, msrszt pedig visszavgydsrl a kulturlis gykerek s tradcionlis letmd metafrjaknt is rtelmezhet szlvrosba (ez az oly gyakran emlegetett 'furusato'). Ez, valamint a tradicionalista hangzs ers nemzeti szinezetet ad a mfajnak. Mg a hbor sokkja utn rengetegen szaktottak az orszg mltjval s fordultak az j remnyekkel kecsegtet jv s a begyrz nyugati kultra fel, addig az enka inkbb azoknak szlt akik szomoran merengve tekintettek a mltba. A mfaj hasonl szerepet tlt be Japnban mint a country vagy a blues Amerikban: habr valamennyire mindig alkalmazkodik az adott korhoz s beolvaszt j zenei elemeket, alapjaiban ragaszkodik a tradiciihoz s tszvi az ers nemzeti identitstudat, a mltba val visszavgyds s a vltozs elutastsa. Azonban az enka ltal a dics mltrl sugallt kp olyan szinten idealizlt, hogy mg vletlenl sem tekinthet a tradiciolis kultara igazi lettemnyesnek.

Hibari MisoraAz 50es-60as vekben az enka volt a legnpszerbb zenei irnyzat, legnagyobb sztrja pedig Hibari Misora volt s az is maradt egszen 1989-es hallig. Misora, mg kislnyknt, a negyvenes vek vgn szerzett magnak hrnevet Kiotban, mint amolyan csodagyerek s gyakorlatilag az enka modern trtnete teljesen vgigkvethet a plyjn. Szletett tehetsg volt, kivl hanggal valamint utnozhatatlan eladi stlussal s az 50es vek elejre mr Japn messze legnpszerbb nekese volt, akit az egsz orszg blvnyozott. Korai felvtelei mg nagyon vltozatosak mfajilag, nhol az eurpai tncdalok s a francia sanzonok stlusban irdtak, mskor pedig jazz vagy ppen mamb volt az inspirci. Azonban idvel ttrt a jellegzetes enka hangzsra s nagyban hozzjrult a mfaj hatalmas npszersghez, rajongitl pedig megkapta a 'Showa korszak kirlynje' elnevezst (Saburo KitajimaShowa korszaknak Hirohito csszr uralkodsnak idejt [1926-1989] nevezik). A 50es-60as vek nagy enka sztrjai kztt volt mg Chiyoko Shimakura, Akemi Mizawa s a nightclubbok s brok hostesseinek lett megnekl Mina Aoe. A frfiak kzl Haruo Minami s Hideo Murata volt a korszak kt legfontosabb alakja. Minami volt az aki taln a legersebben kpviselte az enka tradicionalista, mltba tekint vonalt s emiatt leginkb vidken s az idsebbek krben vlt igen npszerv. Az enka legnagyobb frfi csillagv azonban az 1962-ben debtl Saburo Kitajima vlt s habr azta is bukkantak fel jabb nagy tehetsgek, mint Mori Shin-ishi, Itsuki Hiroshi vagy az utbbi vekben befutott Kiyoshi Hikawa, Sabu-chan npszersgt eslyk sem volt tlszrnyalni.

A hatvanas vekben folyamatosan rkezett az utnptls. Harumi Miyako volt az aki az nekesnk kzl leginkbb meg tudta kzeliteni Hibari Misora npszersgt, Keiko Fuji pedig a fiatalok kztt vlt npszerv, megnekelve a hetvenes vek elejn a hatalom ellen lzad dikmozgalmak rsztvevinek rzseit. Azonban az karriereje hamar vgetrt amikor az vtized kzepn frjhez ment s visszavonult. Miutn elvlt els frjtl Amerikba kltztt ahol tallkozott ksobbi msodik frjvel, a producer Utada Teruzane-val. Az lnyuk Utada Hikaru, aki az utbbi vek egyik legnpszerbb japn popnekesnjv vlt.

Kiyoshi HikawaHabr mind a mai napig tnnek fel az j tehetsgek mint pldul Sayuri Ishikawa vagy Fuyumi Sakamoto, a mfaj egykorvolt npszersge mr rg a mltt. Ezen mg a kilencvenes vek vgn befut csinifi Kiyoshi Hikawa sem tudott vltoztatni, akinek pedig sikerlt az ami jideje senki msnak, hogy a fiatalok kztt is szalonkpess tegye az enkt. A hetvenes vek vgre, mikor vgleg kezdett berni a hbor utni jjpts hatsa s Japn rohamosan fejldtt s bekerlt a vilg legfejlettebb s ennek kvetkeztben leggazdagabb orszgai kz az enka egyre inkbb httrbe szorult. A felgyorsult lettemphoz s a rohamos technikai haladshoz mr nem illettek a lass, melanklikus, rszben tradicionlis hangszerekkel eladott dalok s habr a kzpkorak s idsebbek krben tovbbra is roppant npszer maradt a mfaj mind a mai napig, az utnptls mind az nekesek, mind pedig a kznsg soraiba egyre inkbb akadozva rkezik.

A modern nagyvrosokban szletett s ott felnv fiataloknak mr msfajta zenre volt szksge s a hatvanas vek vgn szpen lassan elkezdett talakulni a japn populris zene, mind stlusilag, mind pedig hozzllsban s ezek a vltozsok megadtk az alapot a kvetkez vtized msodik felben bekvetkez robbansszer vltozshoz, ami egyszer, s mindenkorra megvltoztatta a szigetorszg zenei kultrjt.

 

2:

1945-1980: Rock

  Rock Japnban - rokabiri, eleki s trsaik

Az amerikai megszlls alatt gyakorlatilag az sszes nyugaton akkoriban meglv zenei irnyzat beszivrgott Japnba. Habr minden mfajnak felbukkantak a helyi kpviseli is, s voltak pldul country, blues vagy ppen hawaii zent jtsz eladk, ekkoriban az egyetlen nyugati eredet stlus ami a jazz-en s pop-on kvl igazn sikeres lett s nagy hatssal volt az ottani zenei let alakulsra a rock volt. Azonban mg az egyb mfajokkal szemben nem nagyon volt ellenlls a legkonzervatvabb erk rszrl sem, addig a rock meghonosodsa kezdetben igencsak nehzkesen ment a folyamatos betiltsok miatt.

A kora tvenes vekben Japnba is kitrt Bill Haley-nek, Elvis Presley-nek s trsaiknak ksznheten a rockabilly rlet. A japn rockabilly (vagy ahogy ott hvtk: 'rokabiri') eleinte egybefondott a country s bigband szintrrel s a helyi eladk csak az amerikai dalok japn nyelv feldolgozsait adtk el, azonban termszetesen idvel megjelentek az els sajt szmok is s kezdett mind npszerbb vlni a mfaj... egyre tbb rockabilly klub nylt, valamint divatba jttek a brdzsekik s tuprozott frizurk. 1958 februrjban rendeztk meg Tokiban a Western Carnival nev egyhetes zenei fesztivlt, ahol szmos rokabiri elad is fellpett sz szerint zajos sikert aratva. Vad tnc, sikitozs, szinpadra rohangl hisztrikus rajongk, bugyidobls, satbbi. Logikusan gy tnt, hogy ezzel eljtt a rock nagy ttrse s fnyes jv eltt ll a mfaj de nem gy lett.

Az idsebb, mg a hbor eltt, teljesen ms rtkrend szerint felnevelkedett generci ugyanis, mely mr amgyis rossz szemmel nzett a tradicionlis rtkektl val elfordulsra s az amerikai zenk sikereire, a fesztivlon tapasztalt rjngsben vgre okot tallt az ellenlpsre s hadjratot indtott a rokabiri ellen. Minden ilyen jelleg zent jtsz eladt kitiltottak a tvbl (mely ekkorra mr a legmeghatrozbb mdiumnak szmtott) s koncerteket is szinte kptelensg volt szervezni. Ez idvel megfolytotta a mfajt s a rockzene jidre teljesen httrbe szorult. Azonban szerencsre ez nem sokig maradt gy.

The BunnysA mfaj kvetkez, mr jval maradandbb hullmnak kezdetrt egy amerikai, instrumentlis rockot jtsz zenekar, a Ventures volt felels. A lendletes, akkori standardok szerint vad zenjrl ismert egyttes 1962-tl kezdve rendszeresen koncertezett Japnban, s habr Amerikban is igen npszerek voltak a hatvanas vekben, Japnban egyrszt sokkal tartsabb maradt a sikerk, msrszt az ottani zenei letre jval mlyebb hatst gyakoroltak. A japn fiatalokat lenygzte az jfajta hangzs s mindenek eltt az j hangszer, az elektromos gitr. A zenekar sikereinek ksznheten a hatvanas vek kzepre kitrt az eleki mnia (eleki = electric = electric guitar... a japnok hatalmas lelkesedssel csavarjk ki az angol szavakat) s minden fiatal gitrt akart magnak. Csak '65-ben kzel nyolcszzezer elekromos gitrt adtak el s szzval alakultak a zenekarok. A cenzorok s a konzervatv erk jra megprbltak kzbelpni, mint ahogy tettk a rokabiri esetben is, de szerencsre most ksn reagltak, mikor az eleki mr bven tl elterjedt volt ahhoz, hogy meg lehessen lltani.

A korszak legnpszerbb zenakarai kzt volt a Bluejeans s a Bunnys (melyek kztt az sszekt kapocs, a klnleges jtkstlusrl s kisrletez kedvrl ismert Takeshi Terauchi volt, aki olyan klnlegessgekrt is felels, mint a rockot s tradicionlis japn zent tvz 'eleki bushi' cm nagylemez), valamint a szinszknt indult, de a Ventures hatsra a zenlsbe is belekstol Yuzo Kayama vezette Launchers. Utbbi zenekar lelkesedse s tehetsge olyanannyira lenygzte a Ventures tagokat, hogy vgl kt Launchers dalt fel is dolgoztak.

The TigersAz elekit azonban hamarosan httrbe szortotta egy j rlet, ksznheten annak, hogy mint a vilgon mindenhol, termszetesen Japnban is hatalmas sikerekat aratott a Beatles s a tbbi akkori angol zenekar. Az angol pldakpeket (mint a The Animals, The Birds, The Kinks, stb..) nem csak zeneileg s kinzetben kvettk a Groups Sounds (avagy rviden csak GS) sszefog elnevezssel illetett egyttesek, hanem nvvlasztsban is. gy leptk el rvidesen a klubbokat olyan zenekarok mint The Spiders, The Tigers, The Tempters, The Jaguars vagy ppen The Fingers. Habr az els beat zenekarok mr '64/65-ben megjelentek az igazi ttrst a Beatles 1966 jniusi tokii fellpse hozta. Ezutn tmegesen alakultak az j egyttesek s egy-kt v mlva mr a GS volt a vezet rockzenei irnyzat, a zenekarokat pedig hisztrikus rajongk tmege kvette mindenhova. Azonban a GS bandkat egy dolog klnbztette meg nagyban az angol pldakpektl. Mgpedig az, hogy (legalbbis a sikeresebb bandk) kevs kivteltl eltekintve nem sajt maguknak rtk a dalokat s abszurd szinten szigor produceri s kiadi felgyelet alatt lltak. Ez az ellenrzs idnknt olyan szintig fajult, hogy mg azt is megtiltottk a zenszeknek, hogy ms GS bandk tagjaival tallkozzanak, mgha klnben bartok is voltak, mivel a kiad szerint rossz hatssal lett volna a zenekar hrnevre, ha egytt mutatkoznak a 'rivlisokkal'.

The SpidersEgy id utn azonban a cenzoroknak jfent elege lett a gyans kinzet fiatalokbl, valamint a vad koncertekbl s ismt megprbltak kzbelpni, kitiltva a beat zenekarokat az NHK (vagyis a japn llami tvad) msoraibl, az iskolkban pedig a konzervatv szlknek s tanroknak ksznheten kemnyen fellptek mindenkivel szemben aki a 'veszlyes' zent hallgatta. Azonban ezek a lpsek vissszafel sltek el s csak tovbb nveltk a zenekarok npszersgt. Azonban vgl a mfaj sajt magt tette tnkre. Egyrszt egy id utn kezdtek mindent ellepni az egyre jellegtelenebb GS bandk, merthogy a kiadk ekkorra mr tehetsgtl fggetlenl mindenkit leszerzdtettek a siker s nagyobb bevtelek remnyben, msrszt egyre tbb zenakar finomtott hangzsn, kinzetn s a vad hosszhaj lzadkbl, jlfslt, mosolygs fiatalemberek lettek, aki jl mutattak a kpernyn s nem zavartk annyira az idsebb generci eszttikai rzkt. Ennek kvetkeztben a mfaj szpen lassan elvesztette minden rdekessgt s vonzerejt, az eredetisget s j hangzsokat keres fiatalok pedig ms zenk fel fordultak. A hetvenes vek elejre a GS egyttesek tbbsge feloszlott, a volt tagok kzl nhnyan szlban folytattk (kzlk a volt Tigers nekes Kenji Sawada vlt a legsikeresebb), msok tvs szemlyisgknt bukkantak fel jra, legtbbjkre azonban hamarosan a feleds nagy, stt leple borult.

The MopsSzerencsre azonban eddigre mr egsz sor jabb rockbanda bukkant fel a szigetorszgban, akik nem a korai beathullm hatsra kezdtek zenlni s a hetvenes vek elejre a japn rockzenszek egyre inkbb kezdtk megtallni a sajt hangjukat. Az eleki/GS korszak alatt szletett zenk is sokszor egszen kivlak voltak, azonban az esetek tbbsgben tlzottan kvettk nyugati pldakpeket, az jabb bandk azonban mr sokkal kisrletezbb kedvek voltak. Kzjk tartozott a '66-ban mg eleki csapatknt indul, ksbb vad s furcsa koncertejeirl ismert, pszichedelikus csapatt alakul The Mops, akik szmtalan j stditechnikai fogst s zenei hatst honostottak meg Japnban. Vgl 1974-es feloszlsuk eltti vekben slyos, a punk energijt megellegz rock'n'roll hangzs fel fordultak.

Rajtuk kvl is sorra bukkannak fel az izgalmas j hangzsokkal kisrletez zenekarok, mint pldl az 1972-ben alakult Sadistic Mika Band (akik nmi nemzetkzi ismertsgre is szert tettek mikor a Roxy Music meghvta ket elzenekarnak '75-s angliai turnjra), a Happy End, ahol a ksbb a legends, a japn elektronikus zenk pionrjnak szmt Yellow Magic Orchestra tagjaknt ismertt vl Harumi Hosono kezdte karrierjt, a Sugar Babe ahonnan a ksbb szolnekesknt meghatroz egynisgg vl Tatsuro Yamashita indult, vagy ppen a '72-tl '75-ig ltez Carol, ahonnan pedig Eikichi Yazawa startolt a szupersztr sttusz fel s vlt a hetvenes vek legtbbet keres zenszv, aki tbbek kzt ltvnyos s extravags koncertjeirl vlt ismertt (volt, hogy Cadillacel hajtott be a szinpadra s egyb hasonl bohsgokat mvelt). k s a tbbi hetvenes vek eleji rock-zenekar (Carmen Maki and Oz, Flower Travelling Band, Hachimitsu Pie, stb..) mr teljesen mskppen ltak hozz a zenhez mint eldeik. Nem nyugati pldakpeket prbltak vakon kvetni, nem akartak a kzizlsnek megfelelni s ami taln a legfonotosabb, nem irnytottk ket mindenhat producerek. Az munkssguknak ksznheten vlt a japn rockzene igazn sokszinv s rszben nekik ksznhet, hogy a nyolcvanas vekben kialakult egy nagyon ers, rengeteg izgalmas produkcit a felsznre dob underground zenei szntr az orszgban. Ez azonban mr tl messzire vezetne minket a mainstreamtl, teht inkbb nzzk meg, hogy a hetvenes vekben rockzenei szempontbl, hogy nzett ki a toplistk vilga.

Yosui InoueA fent emltett, kisrletez kedv egyttesek felbukkansn kvl a hetvenes vek msik fontos rockzenei esemnye a Bob Dylan, Joan Baez s trsaik pldjt s hangzsvilgt kvet nekes-dalszerzk megjelense volt. Az ltaluk kpviselt "new music" nven emlegetett folk-rock/soft-rock hangzs mindmig hatalmas npszersnek rvend, legfontosabb alakjai pedig Takuro Yoshida, a napszemvegrl s borzas hajrl knnyedn felismerhet Yosue Inoue, valamint kt nekesn, Miyuki Nakayima s Yumi Matsutoya akit rajongi ltalban csak becenevn (Yuming) emlegetnek. Azonban ez a mfaj is hamar elvesztette forradalmi, jt jellegt s a japn mainstream rockzene az vtized vgre langyos, llvz jelleget lttt. BOWYSzp volt s kellemes s szerettk sokan, de trtnni nem nagyon trtnt semmi. Yuming, Yosui, a Keisuke Kuwata vezette Southern All Stars s a tbbi megszokott arcc vlt kedvenc adogatta ki szpen sorban j lemezeit, csinlta nagysiker koncert-turnit, de j eladk, j hangzsok egy-kt kivteltl eltekintve nem bukkantak fel. A kivtelek kzl egyik legfontosabb az 1982-ben alakult BOOWY volt, akik nmi friss vrt hoztak a rockba, valamint kinzetben s hangzsvilgban is kicsit megellegeztk a nyolcvanas vek vgn bekvetkez Visual-kei robbanst.

Azonban habr a rockzene is ktsgtelenl fontos szerepet jtszott a 70es/80as vekben s sokszor sikerlt betrnie a toplistk cscsmeznybe, a korszak f zenei irnyvonala valami egszen ms volt. A rock mindigis inkbb a lzad kedv fiatalok zenje volt, azonban akkoriban a japn fiatalsg tlnyom rsznek eszbe sem jutott, hogy lzadozzanak s ki akarjanak tnn a tbbiek kzl. k nagyon jl elvolak azzal a zenvel amit a tvk s rdik adtak naphosszat s amire jvhagylag rblintott az idsebb generci is. Ez volt a vgtelenl kommersz s felszines, azonban a maga mdjn mgis lenygz s magvalragad idol-music, ami kzel kt vtizeden keresztl szinte egyeduralkodnak szmtott s mg ma is nagyon fontos rsze a japn populris zennek.

Idol-music

Akiko Wada lemezborit 1972-blA hatvanas vekben a kayokyoku virgkort lte, azonban kezdett egyre inkbb talakulni. A lemezcgek hatsa egyre ersdtt s egyre jobban ellenrzsk alatt tartottk az nekesekeket s rajtuk keresztl a kzizlst. Mivel a kznsg mindig valami jra vgyott a sztrok is gyorsan cserldtek s csak kevesen voltak akiknek a sikere elg tartsnak bizonyult ahhoz, hogy kt-hrom vnl tovbb a cscson tudjanak maradni. A kivtelek kz tartozott az 1968-ban debtlt Akiko Wada, aki aminek hjn volt kinzetben azt ptolni tudta klnleges hangjval s ers egynisgvel. A toplistkat ekkoriban egyre inkbb elleptk a knnyen emszthet, rtalmatlan pop-dalocskk s ez a trend elkpeszten tartsnak bizonyult, mivel a producerek olyan szinten elgedettek voltak a kialaktott sikerreceptjeikkel, hogy vtizedekig a zenei hangzs idnknti frisstst leszmtva gyakorlatilag mindenfle vltoztatstl elzrkztak.

Akiko WadaA hetvenes vek vgre az enka mr egyre inkbb megfradt, fejldsre kptelen s anakronisztikus lett, ami miatt rohamosan cskkent a npszersge a fiatalok krben, a rock pedig kezdett mind jobban s jobban rtegzenv vlni, vagyis az ekkorra mr tallan idol-zeneknt (idol: angolul blvny) emlegetett j mfaj mindinkbb vetlytrsak nlkl maradt. Egyre kevesebb kze volt a kayokyoku-hoz, a szmtalan mfajt egybeolvaszt, nmi tradicionlis hatssal megtmogatott hangzs helyett fokozatosan a knnyed popdalok vettk t a fszerepet melyek szvegileg tbbnyire szerelemrl, bartsgrl s hasonlkrl szltak, nlklzve minden mlysget. Habr a zene tovbbra is nyugati mintkon alapult, az nekesek krl kialakult sztrkultuszhoz, a totlis produceri teljhatalom s az eladk teljessggel mesterklt image-e egszen sajtos helyi jellegzetessg volt. A sztrok legkisebb esetleges botlsa azonnali bukshoz vezetett,  szigor szerzds kttte ket s szinte semmi nllsgra nem volt lehetsgk. A legtbben nem csak nekesek voltak, hanem szinszknt is szerepeltettk ket tvsorozatokban s esetenknt mozifilmekben, valamint a legklnbzbb termkeket reklmoztk velk, nomeg persze tmegvel lehetett kapni a mindenfle hozzjuk kapcsolod termkeket: poszterek, fotalbumok, arckpkkel dsztett bgrk, tnyrok, satbbik. Vagyis a producerek mindent megtettek azrt, hogy a vrhatan rvid karrier alatt a lehet legnagyobb nyeresget hozza a sztrok tnc- s nekkpzsbe, valamint a promciba fektetett pnz, mikzben maguknak az nekesek npszersgktl s a befoly pnzsszegektl szinte teljesen fggetlen, nevetsgesen alacsony havi fizetst kaptak csak.

Nami ShimadaAzonban mg az idol-pop iparszer httere nem ppen vidm s mosolygs vilg, a nagykznsg ebbl gyakorlatilag semmit sem rzkelt. A sztrokat slyos titoktartsi kiktsek tiltottk attl, hogy a szerzdskrl, vagy brmi msrl beszljenek ami rthatott volna az imageknek. Ami mindebbl a felszinen ltszdott, az egy magvalragad s lenygz vilg volt. A kellemes, knnyen megjegyezhet, flbemsz kis dalokat nekl idolok tbbnyire 16-18 ves lnyok voltak, akik kinzetben tbbnyire meglehetsen tlagosnak szmtottak s emiatt azt a benyomst keltettk, hogy igazbl csak egyszer, teljesen htkznapi tinik s hogy vglis brkibl lehetne olyan hressg mint k. s ppen emiatt blvnyoztk ket a fiatalok millii. A viselkedsmintaknt szolgl idolok ltszlag nem klnbztek tlk semmiben, mikzben a csillog, gondtalan vilguk mgis oly tvolinak s elrhetetlennek tnt. Azok a fiatalok elrtek valamit ami miatt fel lehet nzni rjuk; kiemelkedtek a tmegbl, de kzben mgis megmaradtak egyszer tiniknek. A szvegek is ehhez a kphez igazodtak s ltalban szerelmi gyekkel s a dikok egyb aprcsepr problmival foglalkoztak.

Momoe YamaguchiA hetvenes vek msodik felben, ami az idol-pop els igazi aranykornak szmt, a legnagyobb sztrnak Momoe Yamaguchi s Hiromi Iwasaki szmtott. k a ksbbi idolok prototpusai: kedves, egyszer lnyok, akik szolid, htkznapi ruhkban jrnak s aranyosan mosolyognak, vagy ppen (valsznsitheten valami remnytelen szerelem miatt) szomor bociszemekkel nznek rnk a fotkrl s maximum a fellpsekhez vesznek fel nha-nha valamilyen klnlegesebb ruhakltemnyt. Mr ekkor is szmtalan hozzjuk hasonl idol harcolt a kznsg kegyeirt, kztk Warabe, a Candies, valamint a Mothra filmekben val szereplsknek ksznheten nmi nemzetkzi ismertsgre is szert tev The Peanuts du.

Pink Lady (Zipangu kislemez borit 1979-bl)A hetvenes vek msodik felnek messze legemlkezetesebb alakja azonban kt shizuokai lny volt, akik minden szempontbl kilgtak kortrsaik kzl. Mitsuyo Nemoto s Keiko Masuda duja, a Pink Lady 1976-ban bukkant fel a Star Tenjo cm tehetsgutat tv-msorban, mely ksbb is szmos idol karrierjnek volt kezdpontja. Az innentl kezdve csak Mie s Kei nven ismert lnyok eredeti folkos stlusukat a producerek tancsra hamar lecserltk lendletes diszk slgerekre s az akkoriban Japnban teljesen jdonsgnak szmt zenvel, valamint kihv kiskosztmeikkel s vad tnckoreogrfijukkal pillanatok alatt a legnpszerbb eladk kz kerltek. Kiadvnyaik kivtel nlkl a toplistk ln startoltak s mindenki imdnivalan idtlen szvegeiket nekelgette. Egyik legnagyobb sikerk, a UFO pldl arrl szl, hogy a fldi pasik milyen uncsik s milyen j is lenne sszeakadni egy helyes fldnkvli fival akivel telepatikus ton lehetne trsalogni. rdekes egy elkpzels az biztos.

Pink Lady lbenA tvben a Star Tenjo-n kvl is szmtalan zenei ads ment ekkoriban, melyek kzl a legtbb nem igazn volt tbb amolyan csillog-villog idol reklm-msornl, de azrt termszetesen voltak komolyab programok is. Ezek kzl az egyik a mind a mai napig az v legfontosabb zenei esemnynek szmt, minden v december 31-n lben kzvettett kohaku uta gassen (kb. vrs-fehr dalverseny) volt. Az tvenes vekben mg rdiprogramknt indult msorba az adott esztend legsikeresebb eladit hvjk meg, valamint nhny hressget a rgmltbl, akik kt csoportra osztva (a nk a vrs csapat, frfiak pedig a fehr) 'kzdenek' egymssal, ami abbl ll, hogy mindenki eladja az azvi legnagyobb slgert s a vgn a kznsg s zsri tetszsindexn alapul pontszmok alapjn kihirdetik, hogy melyik csapat a gyztes. Azonban a dolog versenyrsze igazbl keveseket rdekel, ami az igazi lnyeg az az v zenei esemnyeinek sszefoglalsa egy ltvnyos show keretben ahova a meghvs hatalmas megtiszteltetsnek szmt.

Seiko MatsudaAz j vtized genercivltst hozott az idol-popban. A Pink Lady sikere nem bizonyult hossz letnek s '79-tl kezdve zuhanreplsbe kezdett a karrierjk, gy a nekik ksznhet vad kis kitr utn minden visszatrt az eredeti kerkvgsba, habr azrt a diszkkorszak hatsa, ha visszafogottabb formjban is, megmaradt s beplt az ltalnos idol-pop hangzsba. Momoe Yamaguchi 1980-ban frjhez ment s visszavonult, s ezzel lezrult az idol-pop els nagy korszaka. Ekkorra tnt el vglegesen a tradicionlis rtelemben vett kayokyoku s az jabb szerzemnyekre mr a szintiszta pop/diszk hangzs volt jellemz. Az ekkoriban felbukkant j genercinak legnagyobb alakjv az 1980-ban debtl Seiko Matsuda vlt, aki pillanatok alatt Japn legnpszerbb nekesnje lett s j ideig gy tnt senki a nyomba sem rthet a sikereinek. Npszersgt mi sem bizonytja jobban, mint, hogy karrierje mg a ksbb rendszeress vl botrnyait is tllte. Azonban hamar vetlytrsa akadt Akina Nakamori, az idol-pop ezen korszaknak messze legkvlbb nekesnje szemlyben.

Akina a Star Tanjo djtadsnAkina Nakamori, akinek gyerekkori lma volt, hogy nekesn legyen, a Pink Lady-hez hasonlan a Star Tanjo-bl indult el a hrnv fel. Ebben a nagyszabs msorban, ahol a tizenves jelentkezknek egy ltaluk kivlasztott dallal kellett a zsrinek bizonytaniuk, hogy k bizony tnyleg tehetsgesek, Akina 1981-ben szerepelt harmadszor. Az elz kt vben nem aratott sikert, azonban '81-ben, egy Momoe Yamaguchi dal segtsgvel vgre megtrt a jg, olyannyira, hogy Akina a msor addigi trtnetnek legmagasabb pontszmval nyert. Ezutn termszetesen jtt a lemezszerzds s az els kislemezek, kztk a zsenilis Shojo A, valamint a lass, szomor Second Love, ami a legnagyobb sikernek bizonyult s kzel egymilli darab fogyott belle. Azonban sok ms idoltl eltren az sikere tarts maradt s ahogy az vek mltak mindenki mst tlszrnyalt npszersgben. Ez nagyrszben, karakteres, kpzett, mly hangjnak s annak az elktelezettsgnek ksznhet amivel az neklshez viszonyult. Hossz veken keresztl minden kislemeze risi siker volt s 1985-ben tehetsgnek elismerseknt neki tltk a hatalmas megtiszteltetsnek szmt, minden v vgn kiosztott Record Taisho djat. Korbban elkpzelhetetlen lett volna, hogy ezt a djat idol-nekes nyerje, de Akina tehetsgvel toronymagasan kiemelkedett a tbbiek kzl. Nem vletlen, hogy a kvetkez vben rkontrzott a meglep sikere s jra vihette haza a Record Taisho-t.

Akina Nakamori1989-ben azonban majdnem tragikus fordulatot vett a trtnet. Mint gyakorlatilag az sszes tbbi sztr ebbl az idszakbl, Akina is szmos filmben s tvsorozatban jtszott s a taln legnagyobb sikernek szmt Ai Tabidachi msik fszerepljvel, Kondo Masahiko-val nem csak a filmben, hanem a valsgban is egyre kzelebb kerltek egymshoz. vekig meg is voltak nagyon jl, azonban idvel vlsgba kerlt a kapcsolatuk, ami Akina-t nagyon megviselte s mikor '89 jliusban kirobbant a botrny Kondo s Seiko Matsuda affrjrl Akina ngyilkossgot ksrelt meg. Szerencsre tllte, azonban jideig nem tallt magra s hnapokra elvonult a vilgtl. 1990-ben az Oricon lista els helyn trt vissza Dear Friends cm kislemezvel, azonban habr pr vig mg tartotta magt a toplistk lmeznyben az egykori npszersge lassan elhalvnyult.

Azonban Akina komolysga, tehetsge s a r jellemz femme-fatale image minden volt, csak ltalnosan jellemz nem. A nyolcvanas vek msodik felben kvetkezett be az addigi legnagyobb idol-robbans: '85-'87-ban sorra debtltak az jabb s jabb nekesek s egyttesek akiket mra mr az idol-pop legnagyobb legendi kzt tartanak szmon. Azonban ekkora vlt igazn tallv az idol elnevezs, mivel az egykor oly fontos j hang s tehetsg egyre inkbb httrbe szorult; lben szinte termszetesek voltak az elcsszott, fals hangok, de sokaknak stdiban is problmt okozott egyes hangok kineklse.Noriko Sakai Ezek mellett szinpadi megjelensben, mozgsban s kamera eltti szereplsben is bven lett volna mit tanulniuk az eldktl (az ekkori tvshowkban megszokott ltvnyt jelentettek az 'umm-most-mit-is-kellene-csinlnom?' arckifejezssel bklsz idolok). Ez azonban a kiadk szempontjbl nem jelentett problmt, mert ez is csak az 'egy-a-millibl' benyomst erstette, a rajongk pedig vgtelenl aranyosnak tartottk ezeket az apr kis botlsokat. Rszben ppen az ilyen aprsgok adtk a korszak bjt, mint pldul amikor Nami Shimada egyik tvs fellpsn egyszercsak meglepdtten pislant krbe, hogy 'oh! mi ez a sok fst itt krlttem hirtelen!? Meg mirt indult be a zene?! Jaaah! Hogy most n kvetkezek!?!' A bjos Nami Shimada mellett Noriko Sakai, Moritaka Chisato, Tomomi Nishimura s Yui Asaka vlt legnpszerbb a tbbtucatnyi ezekben az vekben debtl ni szlnekes kzl. Mind a korszak elvrsainak megfelelen aranyosan s kedvesen nztek ki, cuki kiskosztmben vagy ppen frdruhban pzolva a fotzsokhoz, imdnival kis diszk, vagy nha akr new-wave alap pop-dalokat nekelgetve.

az Onyanko-Club jelkpeSzintn a nyolcvanas vek kzepn jttek nagyon divatba a tbbtag lnycsapatok. A trend kezdett a JPop trtnetnek egyik legelkpesztbb sikerdala indtotta el, a JPop trtnetnek egyik legelkpesztbb csapatnak eladsban. Ez a dal az 1985 nyarn megjelent, hihetetlenl sikamls szveg 'sailor fuku wo nugasanai de' volt (ez kb. annyit tesz, hogy 'a matrzruht hagyd magadon' - ami utals a japn diklnyok matrzruha szer iskolai viseletre) az ekkor mg 'csak' b egy tucatnyi tagot szmll Onyanko Club (Cicamica klub) eladsban. A siker hisztrikus volt. A kznsg imdta ket, kislemezeik sorra a toplistk lmeznyben kezdtek s rvidesen mr sajt tvmsora is volt a cicknak. A tagok pedig szinte kvethetetlen sebessggel cserldtek. Az Onyanko Club alig ktves trtnete alatt tbb mint tvenen (!) fordultak meg a csapatban, a npszerbb tagok pedig azonnal szolkarriert kezdtek vagy ppen kisebb al-csapatokba tmrlve nveltk a lemezcg bankszmljt.

Onyanko-Club

A cicamick 1987 szeptemberben tartottk bcsukoncertjket, hatsuk viszont mr kitrlhetetlen maradt s ettl kezdve sorra bukkantak fel az egyb lnycsapatok, azonban ezek a produkcik mr sokkal visszafogottabbak voltak ltszm szempontjbl s megmaradtak a du vagy tri felllsnl. Eleinte a Babe s a Pumpkin volt a f kzkedvenc, de aztn eljtt 1988, mikoris felbukkant a Wink s ettl a pillanattl kezdve eslye sem volt a tbbieknek.

WinkA Sachiko Suzuki s Shoko Aida alkototta du nagyon klnbztt a tbbi hasonl csapattl. Erre videik taln a legjobb pldk... az ekkoriban oly jellemz harsny, mosolygs, tengerparton rohangszs PVkkel szemben az videikbl valami megkap, melanklikus hangulat radt. A kpeken is tbbnyire szomor szemekkel nznek a kamerba s ez a visszafogottsg, az rzki hangjuk, meg persze olyan nagyszeren eltallt dalok mint a 'Sabishii Netaigyo', a 'Sexy Music' vagy a 'Sugar Baby Love' tettk ket annyira sikeress amirl a tbbiek csak lmodhattak. Az idolok legnagyobbjainak mind volt kln, csak a velk kapcsolatos termkeket rust boltja s a Wink npszersgre jellemz, hogy nekik csak Toki Harajuku negyedben volt hrom ilyen. Akkoris, amikor '89-'90-ben felbukkant a CoCo, a Ribbon, a Qlair s a Cotton, vagyis a lnyzenekarok jabb hullma, a kztk kirobban versengs megmaradt a toplistk kzpmeznyben s egy pillanatra sem tudott veszlyt jelenteni a Wink megingathatatlan pozicijra. Az egyetlen hasonlan sikeres lnycsapat a rockosabb hangzsban utaz Princess Princess volt, azonban nekik a zenjk s clkznsgk is ms volt, teht nem igazn voltak egyms vetlytrsai.

Princess Princess

Termszetesen, nem csak ni idolok voltak, hanem jcskn akadtak frfiak is, nomeg persze ficsapatok. Utbbiak mgtt tbbnyire egy ember, az ezen a piacon a hatvanas vek elejtl mindmig meghatroz szerepet jtsz Johnny Kitagawa s gynksge, a Johnny's Jimusho llt. Az produceri munkjnak termke volt a Shonentai, valamint a '87-ben felbukkant Hikaru Genji, mely els '87-es sikerei utn pillanatok alatt befutott s '88-ban az vvgi sszestett Oricon kislemez-toplistnak mindhrom dobogs helyn az dalaik lltak. Ezekben a csapatokban minden megvolt ami egy fibandt ellenszenvess tud tenni. Tncolni tudtak, de a tehetsgk ezzel nagyjbl vget is rt s ezt szenvelg gesztikulcival s a kinzetkkel prbltk ptolni. Szerencsre azonban voltak (nem a Johnny's Jimusho-hoz tartoz) kivtelek is, mindenekeltt a Checkers, mely megmutatta, hogy hogyan is kell az ilyet ignyesen s gerinccel csinlni. Habr k is a diklnyok hevesen dobog szivecskit vettk clba, kzben viszont zeneileg maradandt sikerlt alkotniuk, nmi new wave-es hatsokat felhasznlva s szinpadi produkcijuk is messze tllpett a Hikaru Genji-re oly jellemz szvszaggat pillantsokon. Rajtuk kvl is volt mg jpr figyelemremlt csapat, mint a '87-ben debtlt, rockosabb hangzsban utaz Unicorn, valamint a TM Network, azonban utbbirl, a zenekarvezet Tetsuya Komuro ksbbi korszakalkot produceri tevkenysge miatt majd a cikksorozat kvetkez rszben lesz sz bvebben.

A frfi szlnekesek tbbsge termszetesen szintn cspgs, romantikus dalocskkkal boldogtotta a rajongkat, azonban volt egy nagy kivtel: Ozaki Yutaka. amellett, hogy a kor legnagyobb idoljainak egyike volt, az npusztt rocksztrok tjt jrta. Leszmtva persze azt az aprsgot, hogy zenje inkbb volt pop mint rock, ezt azonban bven ptolta elktelezettsgvel, lzad szellemvel, nomeg botrnyaival. Mr a kezdetek is problmsak voltak: 1982-ben, amikor beindult a karrierje, mg iskolba jrt, ahol azonban rendszeresen botrnyokba keveredett s vgl elege lett a rnehezed megszoritsokbl s elvrsokbl, ezrt flbehagyta tanulmnyait s innentl kezdve csak a zenjnek lt. Ezt a konformizmus elleni lzadst s szabadsgvgyat sztte bele dalszvegeibe is, melyekbl radt az egynisget megfojt trsadalom s a felnttek hazug, kibrndt vilga ellen Ozaki Yutakairnyul dh s ellenszenv. Ezzel az szinte, szkimond s gyakran nmarcangol hozzllssal hatalmas npszersgre s elismersre tett szert a fiatalok kzt, akik habr valsznleg ugyangy utltk a tmegbe val beolvads gondolatt, nem voltak elgg elszntak ahhoz, hogy kvessk is Ozaki pldjt. Persze ilyen hozzllssal nehezen vlhatott volna belle tini-blvny a minden miatt aggod producerek ltal uralt zenepiacon, azonban kinzetnek, tehetsgnek, kivl dalainak, nomeg persze annak ksznheten, hogy nem direkt, tmad mdon fogalmazta meg a nzeteit, mgis sikerlt kornak egyik legsikeresebb nekesv vlnia. Nhny vig jl is ment minden, azonban idvel Ozakibl jra kitrt a nyughatatlan, lzad szellem s ezttal mr nem rtalmatlan iskolaigazgatkkal, hanem a trvnnyel gylt meg a baja. 1987-ben msfl v felfggesztetett kapott kbitszer birtoklsrt s ennek kvetkezmnyeknt vekre lemezszerzds nlkl maradt s egyre inkbb az alkohol rabjv vlt. Habr 1990-ben visszatrt a zenei letbe s mint kiderlt npszersge semennyit sem cskkent a kiesett id alatt, innen mr nem volt visszat. 1992 prilis 25-n, rszegen, az utcn heverve talltak r s az vek sorn teljesen tnkretett szervezete mg aznap vgleg megadta magt. Halla utn mginkbb legendv vlt, az a hely pedig ahol rtalltak zarndokhelly vlt, ahova manapsg is tmegesen jrnak a fiatalok s az egykori rajongk, emlkezni a japn pop trtnetnek egyik legemlkezetesebb s legszintbb alakjra.

RibbonMg a hetvenes vek krnykig minden nyugati zene ilyen vagy olyan mdon eljutott Japnba is s megvolt a helyi megfelelje, ez a folyamat az idol-pop elterjedsvel s mindenhat uralmval igencsak lelassult. Ez-az azrt tszivrgott a szrn, de csak lassacskn s a hazai fiatalabb genercit megclz pop-piac nagyrszt az idolok cukormzas vilga uralta, mg az egy korosztllyal idsebb generci tovbbra is a folk-rock s a kellemes, de rtalmatlan Tatsuro Yamashita, Mariya Takeuchi s hasonlk nevvel fmjelzett pop/soft-rock bvletben lt. Persze underground szinten tovbbra is rengeteg izgalmas dolog trtnt s Japnba is eljutott a punk, a new wave s a tbbi ekkoriban felbukkant mfaj, de ezeknek, ellenttben a nyugati pldkkal, a mainstreamre gyakorlatilag semmi hatsuk nem volt. Nha azrt a fvonalbeli zenkben is felbukkantak j hangzsok, de tbbnyire meglehetsen esetlenl hasznlva. Miutn 1980 krnykn a Yellow Magic Orchestra hazai s nemzetkzi sikerei szalonkpess tettk az elektronikt, megjelent egy furcsa, techno-kayo nven elhreslt alirnyzat, ami aztn az vtized vgig tartotta magt, jpr kisebb-nagyobb sikerdalt produklva. Volt nhny direkt erre a mfajra specializldott elad is, de leginkbb hagyomnyosabb pop-zenkben utaz nekesek tettek kitrket ebbe az irnyba, sokszor a YMO tagjaival a zeneszerzi szkben. Habr szletett nhny emlkezetesebb, kisrletibb darab is, az esetek nagyrszben a techno-kayo nem jelentett mst mint szimpla idol-pop, vagy akr enka-dalokat nmi elektronikus puttyogssal megdobva s gy inkbb csak amolyan rdekes kurizumknt rdemes emlkezni az irnyzatra.

1990 krnyktl egyre inkbb lehetett rezni, hogy nagy vltozsok kszlnek s az idolok hossz egyeduralma utn szpen, fokozatosan kezdett megtrni a jg. A nyolcvanas vekben mg csak nha-nha trte meg a toplistk egyhangsgt egy-egy klnlegesebb zenekar, mint pldul a hetvenes vek fvsszekcikkal s ni voklokkal alaposan megtzdelt funk-zenjben utaz Kome Kome Club, azonban a kilencvenes vek elejn, amikorra az addigi idol mesevilg mr vgkpp anakronisztikuss vlt, egyre tbb fiatal zensz bukkant fel, akik sikeresen trtek be a toplistkra a nyugaton akkoriban divatos irnyzatokat kvetve s a japn fiatalok tbbsge a mr semmi jat nem mutat idoloktl szpen lassan elkezdett tprtolni az j kedvencekhez.

A lemezcgek is szbekaptak s a rgi kedvenceket megprbltak mind zeneileg mind pedig kinzetben az jabb ignyekhez igaztani. A Wink lnyok pldul levgattk hossz hajukat, ami azeltt szinte vdjegyk volt s rvid sportos frizurval valamint modernebb hangzssal prblkoztak. Sikertelenl. Az akkorra mr szinte kivtel nlkl sztesett rgi idol-csapatok utn 1996-ban k is bejelentettk, hogy feloszlanak s ezzel vgleg lezrult a JPop els nagy korszaka s a klasszikus idolok uralma vget rt.

Az egykori kedvencek nagy rsze vgleg eltnt a slyesztben, azonban jnhny volt idol karrierje folytatdott tovbb. Ez elssorban azoknak sikerlt akik idvel bebizonytottk, hogy nemcsak a fotkon s tvben mutatnak jl, hanem tehetsgesek is s egyre inkbb rszt vllaltak a szveg s zenersbl s ennek eredmnyeknt valamelyest nllstani tudtk magukat. Akina Nakamori, Noriko Sakai, valamint Shizuka Kudo, az Onyanko Club egyetlen igazn sikeres szolkarriert befutott tagja, mind a mai napig jelentkezik idnknt j kiadvnyokkal. Akina pldul 2002-ben jelentetett meg egy lemezt, amelyen rgi sikerszmait adja el jrahangszerelve klnbz stlusokban s ez a visszatrs olyan sikeres volt, hogy hossz id utn elszr jra meghvtk a kouhaku uta gassen-be. Akiko Wada mindmig megmaradt a npszersgi listk cscsn, azonban esetben ez nem a lemezeinek, hanem a televizinak ksznhet, ahol npszer msorvezet lett, aki hatrozottsgval s ers jellemvel a japn nk tmegeinek vlt pldakpv. Seiko Matsuda pedig amellett, hogy tovbbra is ad ki j anyagokat, Sayaka nev lnynak karrierjt is felgyeli, de idnknt mg a Pink Lady is vissza-visszatr egy jabb kislemez s nhny tvszerepls erejig.

Kome Kome Club

 

 

Forrs

 

 

 
Mfajok
 
Miyavi
 
Gackt
 
Malice Mizer
 
Mucc
 
An Cafe
 
Gazette
 
Dir en grey
 
Kagrra
 
Ayabie
 
Alice Nine
 
Moi dix Mois
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!